Rehabilitacyjna

PROGRAM PRACOWNI REHABILITACYJNEJ

  • Poznanie regulaminu obowiązującego w sali rehabilitacyjnej
  • Poznanie wyposażenia sali rehabilitacyjnej
  • Zapoznanie się z rodzajami ćwiczeń i ich właściwościami
  • Poznanie przyborów i sprzętu służącego do wykonywania ćwiczeń, bezpieczne ich stosowanie utrzymanie w stanie sprawności (m.in. stopery, wioślarz, rowerek, twister, ławeczka do ćwiczeń samowspomaganych, orbitek, stół do tenisa stołowego, piłki, ciężarki, materace, ławeczki, expandery, UGUL, atlas)
  • Usprawnianie funkcji narządu ruchu poprzez;

a)     ćwiczenia ogólnousprawniające – zwiększenie wydolności układu krążenia, poprawienie ogólnej sprawności fizycznej, rozluźnienie

b)     ćwiczenia izometryczne

c)      ćwiczenia czynne – wykonywane pod kierunkiem lub przy pomocy rehabilitanta

d)     ćwiczenia oddechowe – nauka prawidłowej czynności oddychania, zwiększenie wydolności i sprawności narządu oddechowego, kształtowanie klatki piersiowej i współudział w rozwijaniu prawidłowej postawy

  • Hydroterapia – nauka samodzielnego mycia ciała i korzystanie z prysznica,

     nauka pływania w kółku, z deską i samodzielnie, ćwiczenia w wodzie.

     Korzystanie z hydromasażu i biczy wodnych.

  • Zwiększenie aktywności ruchowej uczestników w grupie –

a)     Poprawa celności, zwiększanie wydolności, wytrzymałości, spostrzegawczości i orientacji poprzez gry i zabawy ruchowe; odbijanie piłką i balonem, gra w ringo, kręgle, hula-hop, tenis stołowy, rzuty woreczkiem do celu, gra w rzutki. Organizowanie torów przeszkód, rzuty do kosza, strzały na bramkę.

  • Oddziaływanie pięknem przyrody poprzez spacery po lesie i najbliższej okolicy

     (silwoterapia) –wyciszanie, relaksacja.

  • Pobudzanie wyobraźni poprzez muzykoterapię i choreoterapię – taniec,

      ćwiczenia muzyczno-ruchowe, improwizacje ruchowe przy muzyce

  • Relaksacja – wyciszanie poprzez metodę Jacobsona; ćwiczenia oddechowe – uwolnienie się od napięć w mięśniach, wyciszenie emocji, uspokojenie umysłu. Ćwiczenia rozluźniające – świadome rozluźnienie wszystkich mięśni ustroju.
  • Ćwiczenia w UGUL-u;

b)     czynne w odciążeniu pozwalają na wykonanie ruchu czynnego od pełnego rozciągania do całkowitego skurczu i zbliżania przyczepów mięśni słabych, co wpływa na poprawę ich siły i możliwości samodzielnego ruchu

c)     bierne – mają na celu zachowanie pełnego zakresu ruchu w stawach oraz pełnej długości i elastyczności mięśni

  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, tworzenia więzi, wyrabianie spostrzegawczości i orientacji poprzez gry zespołowe na hali i boisku. Opanowanie podstawowych zasad gier zespołowych.
  • Hipoterapia – usprawnianie ruchowe przy pomocy konia i jazdy konnej. Wzmocnienie poczucia własnej wartości, zwiększanie motywacji do pracy nad pokonywaniem własnej choroby i wynikających z niej ograniczeń. Osiąganie coraz większej samodzielności, przełamywanie lęku i oporów przed kontaktem z otoczeniem społecznym. Zwiększanie motywacji do nawiązywania bliższego kontaktu i poprawy komunikacji ze światem, kształtowanie wrażliwości, odpowiedzialności, opiekuńczości i innych pożądanych zachowań społecznych.
  • Dogoterapia – stymulowanie ruchu i aktywności, wzmacnianie poczucia pewności siebie, zmniejszanie poziomu stresu, poprawa w zakresie umiejętności komunikowania się.
  • Organizowanie kuligów – zabawy na świeżym powietrzu.
  • Organizowanie imprez tanecznych – zabawy okolicznościowe; karnawałowe, andrzejkowe, walentynkowe.
  • Rozwijanie zainteresowań sportowych poprzez poznawanie literatury fachowej i czasopism z dziedziny sportu, rozmowy o sporcie, oglądanie transmisji sportowych, uczestnictwo w spartakiadach i konkursach sportowych.
Skip to content