PROGRAM PRACOWNI REHABILITACYJNEJ
- Poznanie regulaminu obowiązującego w sali rehabilitacyjnej
- Poznanie wyposażenia sali rehabilitacyjnej
- Zapoznanie się z rodzajami ćwiczeń i ich właściwościami
- Poznanie przyborów i sprzętu służącego do wykonywania ćwiczeń, bezpieczne ich stosowanie utrzymanie w stanie sprawności (m.in. stopery, wioślarz, rowerek, twister, ławeczka do ćwiczeń samowspomaganych, orbitek, stół do tenisa stołowego, piłki, ciężarki, materace, ławeczki, expandery, UGUL, atlas)
- Usprawnianie funkcji narządu ruchu poprzez;
a) ćwiczenia ogólnousprawniające – zwiększenie wydolności układu krążenia, poprawienie ogólnej sprawności fizycznej, rozluźnienie
b) ćwiczenia izometryczne
c) ćwiczenia czynne – wykonywane pod kierunkiem lub przy pomocy rehabilitanta
d) ćwiczenia oddechowe – nauka prawidłowej czynności oddychania, zwiększenie wydolności i sprawności narządu oddechowego, kształtowanie klatki piersiowej i współudział w rozwijaniu prawidłowej postawy
- Hydroterapia – nauka samodzielnego mycia ciała i korzystanie z prysznica,
nauka pływania w kółku, z deską i samodzielnie, ćwiczenia w wodzie.
Korzystanie z hydromasażu i biczy wodnych.
- Zwiększenie aktywności ruchowej uczestników w grupie –
a) Poprawa celności, zwiększanie wydolności, wytrzymałości, spostrzegawczości i orientacji poprzez gry i zabawy ruchowe; odbijanie piłką i balonem, gra w ringo, kręgle, hula-hop, tenis stołowy, rzuty woreczkiem do celu, gra w rzutki. Organizowanie torów przeszkód, rzuty do kosza, strzały na bramkę.
- Oddziaływanie pięknem przyrody poprzez spacery po lesie i najbliższej okolicy
(silwoterapia) –wyciszanie, relaksacja.
- Pobudzanie wyobraźni poprzez muzykoterapię i choreoterapię – taniec,
ćwiczenia muzyczno-ruchowe, improwizacje ruchowe przy muzyce
- Relaksacja – wyciszanie poprzez metodę Jacobsona; ćwiczenia oddechowe – uwolnienie się od napięć w mięśniach, wyciszenie emocji, uspokojenie umysłu. Ćwiczenia rozluźniające – świadome rozluźnienie wszystkich mięśni ustroju.
- Ćwiczenia w UGUL-u;
b) czynne w odciążeniu pozwalają na wykonanie ruchu czynnego od pełnego rozciągania do całkowitego skurczu i zbliżania przyczepów mięśni słabych, co wpływa na poprawę ich siły i możliwości samodzielnego ruchu
c) bierne – mają na celu zachowanie pełnego zakresu ruchu w stawach oraz pełnej długości i elastyczności mięśni
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, tworzenia więzi, wyrabianie spostrzegawczości i orientacji poprzez gry zespołowe na hali i boisku. Opanowanie podstawowych zasad gier zespołowych.
- Hipoterapia – usprawnianie ruchowe przy pomocy konia i jazdy konnej. Wzmocnienie poczucia własnej wartości, zwiększanie motywacji do pracy nad pokonywaniem własnej choroby i wynikających z niej ograniczeń. Osiąganie coraz większej samodzielności, przełamywanie lęku i oporów przed kontaktem z otoczeniem społecznym. Zwiększanie motywacji do nawiązywania bliższego kontaktu i poprawy komunikacji ze światem, kształtowanie wrażliwości, odpowiedzialności, opiekuńczości i innych pożądanych zachowań społecznych.
- Dogoterapia – stymulowanie ruchu i aktywności, wzmacnianie poczucia pewności siebie, zmniejszanie poziomu stresu, poprawa w zakresie umiejętności komunikowania się.
- Organizowanie kuligów – zabawy na świeżym powietrzu.
- Organizowanie imprez tanecznych – zabawy okolicznościowe; karnawałowe, andrzejkowe, walentynkowe.
- Rozwijanie zainteresowań sportowych poprzez poznawanie literatury fachowej i czasopism z dziedziny sportu, rozmowy o sporcie, oglądanie transmisji sportowych, uczestnictwo w spartakiadach i konkursach sportowych.