PROGRAM PRACOWNI PRZYRODNICZEJ
- Poznanie zasad BHP obowiązujących w pracowni oraz w warsztacie
- Poznanie wyposażenia pracowni przyrodniczej
- Nauka rozpoznawania i nazywania narzędzi i sprzętu ogrodniczego (motyka, grabki, sekator, nożyce, szpadel, łopata, miotła, taczki, kosiarka, podkaszarka, wąż ogrodowy, opryskiwacz)
- Nauka posługiwania się, zastosowania oraz konserwacji narzędzi i sprzętu ogrodniczego
- Nauka rozpoznawania i nazywania roślin ozdobnych doniczkowych i ogrodowych
- Dbanie o rośliny doniczkowe poprzez: podlewanie, zraszanie, nawożenie, czyszczenie, usuwanie obumarłych części roślin
- Nauka przesadzania i rozsadzania roślin doniczkowych, tworzenie kompozycji roślinnych
- Przygotowywanie zestawów ziół do dekoracji i celów użytkowych
- Nauka prawidłowej pielęgnacji zwierząt nadających się do hodowli w warunkach domowych( rybki) z uwzględnieniem karmienia, wymiany wody w akwarium, czyszczenia filtrów awaryjnych
- Studiowanie literatury oraz przeglądanie zasobów internetowych dotyczących pielęgnacji roślin domowych i ogrodowych, hodowli hobbystycznej ryb
- Obserwacja zmian w przyrodzie związanych z przychodzeniem kolejnych pór roku
- Wykonywanie prac ogrodowych związanych z porami roku:
Wiosna
– spulchnianie gleby, grabienie, przekopywanie, wyrywanie chwastów
– sadzenie drzew i krzewów iglastych, podlewanie, przycinanie, nawożenie
– sadzenie krzewów , kwiatów cebulowych i bulwiastych wieloletnich
– sadzenie kwiatów jednorocznych do skrzyń i na rabatach
– tworzenie kompozycji roślinnych z wykorzystaniem elementów dekoracyjnych ceramicznych i drewnianych
– założenie i pielęgnacja trawnika-sianie trawy, koszenie przy użyciu kosiarki elektrycznej, grabienie, nawożenie, podlewanie
Lato
– pielęgnacja kwiatów, drzew i krzewów ozdobnych- nawożenie, podlewanie, usuwanie szkodników, przycinanie
– pielęgnacja trawnika
– pielęgnacja rabat, odchwaszczanie, przekopywanie, przycinanie
– sadzenie cebul roślin zimotrwałych
– niszczenie chwastów z zastosowaniem środków chemicznych
– nauka sposobów przechowywania bulw i cebul kwiatowych niezimujących w gruncie
– zapoznanie ze sposobami suszenia oraz barwienia kwiatów i ziół
Jesień
– okrywanie, zabezpieczanie krzewów na zimę
– grabienie liści, utylizacja obumarłych roślin, porządkowanie terenu
– oczyszczanie i konserwacja narzędzi i sprzętu ogrodowego przed zmagazynowaniem na zimę
– czyszczenie i konserwacja pojemników ogrodowych
Zima
– przygotowywanie sadzonek roślin balkonowych
– wysiewanie nasion na rozsadę
– wykonywanie kompozycji z suszonych kwiatów i ziół oraz stroików okolicznościowych z roślin żywych, suszonych oraz sztucznych
– wykonywanie prac plastycznych różnymi technikami o tematyce przyrodniczej
– dokarmianie ptaków
- Zwiedzanie zakładów pracy zajmujących się hodowlą kwiatów i krzewów ozdobnych, wyjazdy do centrów ogrodniczych
- Wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody i estetykę otoczenia
- Budzenie i rozwój zainteresowań przyrodniczych,
- Budzenie satysfakcji z dobrze wykonywanej pracy i efektów pracy
- Dbanie o porządek wokół budynku WTZ.
- Nauka zaradności i umiejętności współżycia w grupie i społeczeństwie
- Nauka właściwych form komunikowania się w grupie
- Kształtowanie umiejętności i nawyków poprawnego zachowania się w miejscach publicznych
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych
- Nauka korzystania z urządzeń technicznych ( czajnika, odkurzacza)
- Ukształtowanie korzystnych cech osobowości oraz właściwych postaw wobec pracy ( punktualność , systematyczność, wytrwałość, odpowiedzialność za powierzone zadanie, oszczędność materiałów)
- Przekonanie o potrzebie właściwej organizacji pracy, umiejętne zaplanowanie pracy, ekonomiczne gospodarowanie czasem
- Budowanie poczucia pewności siebie, zaufania do siebie, odpowiedzialności za siebie
- Wdrażanie do poszanowania pracy własnej i cudzej
- Rozbudzanie wrażliwości na los osób mniej sprawnych i udzielanie im pomocy
- Kształtowanie umiejętności planowania wydatków i oszczędzania
- Nauka dokonywania zakupów oraz zachowań konsumenckich
- Uczenie się wnioskowania i podejmowania decyzji w sprawach codziennych, załatwianie codziennych spraw
- Nauka czynności porządkowych przy użyciu właściwych środków czyszczących
- Wyrobienie dbałości o higienę osobistą
- Nauczenie korzystania z różnorodnych form kulturalnego spędzania czasu wolnego( wyjście do kina, wyjazdy do teatru, muzeów, wycieczki)
- Nabywanie umiejętności właściwego korzystania z różnych źródeł informacji
- Kształtowanie umiejętności w zakresie preorientacji zawodowej